
|
|
Nyheter
Sjekk din biologiske alderVed hjelp av en norskutviklet hjemmetest skal du kunne få svar på hvordan det står til med helsa. Kilde: Sjekk helsa med hjemmetestNy hjemmetest som lar deg sjekke helsestatusen på visse områder. Målet er at du kan hjelpe deg selv ut av en eventuell risikosone ved å endre kost- og livsstilsvaner. Kilde: Hjemmetest for lengre livEn hjemmetest kan antyde hvordan du bør legge om livvsstilen for å forlenge livet. Den er verdens første og ble lansert av norske ernæringsforskere torsdag. Kilde: Tar Vår nok Möllers tran?Vår Staude har tatt den nye hjemme-test for Omega 3. Fredag fikk hun resultatet direkte i God morgen Norge. Se hvordan det gikk her: Vårs omega-3 test. Kilde:
Litt fisk gir stor helsegevinst Det er aldri for sent å begynne og spise omega-3. Et fiskemåltid i uken kan være nok, viser ny norsk forskning. Når du først er blitt syk, kan det være nyttig å begynne å spise fisk, ta tran og eventuelt spise Omega-3 kapsler. Hvor lenge vi må spise det for at det beskytter mot sykdom, kan vi ikke si med sikkerhet, men det er aldri for sent å begynne inntil vi vet noe mer, sier professor Kristian S. Bjerve, Institutt for laboratoriemedisin, ved Det medisinske fakultet, NTNU. Sammen med Ingvild Saltvedt og Olav Sletvold ved geriatrisk avdeling på St. Olavs Hospital, er han ansvarlig for den unike undersøkelsen som i dag offentliggjøres i det medisinske tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Kilde: Her er dietten som trolig forlenger livet Da forskere ved Universitetet i Oslo skulle finne ut om et kosthold rikt på antioksidanter kan forbedre helsa, satte de en gruppe middelaldrende, røykende menn på diett.Testresultatene viste klare forbedringer i løpet av forsøksperioden. Gener forbundet med sykdom ble mindre aktive, og genmarkørene som er forbundet med god helse, trådte bedre fram. Rune Blomhoff tar likevel fortsatt et lite vitenskaplig forbehold når han nå presenterer dietten for resten av folket. I årene som kommer vil han følge opp denne studien med flere tester, og etterhvert håper forskerne å kunne fastslå om dietten kan sikre forsøkspersonene et langt og friskt liv. Se programmet i windows media player _______________________________________________________ Selv tjukke kan forlenge livet med 14 år
(Dagbladet.no:) Trening, moderat alkoholinntak, rikelig inntak av frukt og grønt og nei til sigaretter kan øke livslengden med opp til 14 år, viser en ny studie. Den ferske studien er utført av forskere ved Cambridge-universitetet og ved Det medisinske forskningsrådet i engelske Norfolk.
_______________________________________________________ Kosthold og synEt sunt, godt og fornuftig sammensatt kosthold, kombinert med en sunn livsstil vil kunne virke forebyggende for synsproblemer og øyesykdommer. Antioksidanter og helse Kilde: ____________________________________________________ Legg ti år til livet ditt Spiser du riktig mat, kan du leve ti år lenger og kutte risikoen for å bli rammet av kreft ned til det halve. Nyere forskning har vist at kostholdet spiller en større rolle for helsa enn vi tidligere har trodd. I følge Verdens helseorganisasjon kan du med små grep forlenge levetida med 10 – 14 år, og redusere risikoen for kreft med mer enn 50 prosent. Det handler om de kjente tingene, om å mosjonere, kutte ut røyking – og spise sunn mat. Kilde: _______________________________________________________ Professornes treningsråd De to professorene i medisin Jan Hoff og Jan Helgerud har også gode treningsråd til hvermannsen. De to professorene i medisin, Jan Hoff og Jan Helgerud, ved NTNU, har jobbet med både toppidrettsutøvere og ulike pasientgrupper. De mener at også den vanlige nordmann villle hatt stor nytte av å følge en resept med basistrening i styrke og utholdenhet. Kilde: _______________________________________________________ 120.000 er diabetessyke uten å viteHalvparten av alle diabetsrammede går rundt med sykdommen uten å vite det. Det avslører helseundersøkelsen fra Nord-Trøndelag. Nærmere 120 000 nordmenn har diagnosen type 2 diabetes, og minst like mange går rundt uten å vite at de har den alvorlige sykdommen. Det viser foreløpige resultater fra en av verdens største helseundersøkelser, Hunt 3. Skremmende økningSærlig menn bør være oppmerksomme på faren for å få diabetes. Antallet voksne menn som har type 2-diabetes, også kjent som livsstilsdiabetes eller aldersdiabetes, er doblet i løpet av de siste 20 årene. Allerede i Hunt 2 i 1996, avslørte forskerne at norske menn har gått forbi kvinnene. - Mye av økningen skyldes nok at vektøkningen blant menn har tredoblet seg de siste 20 årene, sier Midthjell. Dermed er mye trening og et sunt kosthold de beste rådene forskerne kan gi folk som gjerne vil unngå denne sykdommen Se programmet i windows media player Kilde: _______________________________________________________ Ned med kolesteroletTo av tre nordmenn har for høyt kolesterolnivå. Hjerteinfarkt er den viktigste dødsårsaken i Norge. Høyt kolesterolnivå er den største risikofaktoren. To av tre nordmenn har for mye kolesterol i blodet. Mange av dem har så høyt kolesterolnivå at de har økt risiko for å få hjerte- og karsykdommer, sier Leiv Ose ved Lipidklinikken til Helsenytt. Kilde: _______________________________________________________ Slik kan du forebygge kreft Den dårlige nyheten er at stadig flere får kreft. Den gode nyheten er at du med enkle midler selv kan redusere risikoen kraftig. Hvert år får over tyve tusen nordmenn kreft. Kreftrisikoen har økt dramatisk, og stadig flere av oss rammes. Ifølge anslag fra Kreftregisteret og Kreftforeningen vil antall krefttilfeller øke med 42 prosent for menn og 36 prosent for kvinner i perioden fra 1995 til år 2020. Kilde: _______________________________________________________
|